tag:blogger.com,1999:blog-2585900610999826050.post5175928104064801582..comments2024-01-11T10:52:04.500+01:00Comments on JOS STRENGHOLT: Mijn visie op apostolische successie (deel 3)Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/18406682372258880375noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2585900610999826050.post-74676801164424824842010-05-23T07:23:03.964+02:002010-05-23T07:23:03.964+02:00Ha Jaap - ik denk inderdaad dat apostolische succe...Ha Jaap - ik denk inderdaad dat apostolische successie de methode was om de nieuwe leer van de apostelen zuiver te bewaren in een tijd van onzekerheid. <br /><br />Je argument dat het om leiders zou gaan die de Joodse schriften niet kenden, lijkt me wat minder. De meeste leiders na de apostelen waren volgens mij nog Joden.<br /><br />Je hebt inderdaad ketters onder bisschoppen, en orthodoxen onder lui uit vrije kerken - als je tenminste het aspect van kerkstructuur NIET tot een aspect van de christelijke leer maakt.<br /><br />Clemens is in zijn brief heel expliciet he? Die zegt:de apostelen hebben zelf hun leiders aangesteld en die moesten op hun beurt de volgende generatie leiders aanstellen.<br /><br />Clemens liegt hier, of hij beschrijft inderdaad hoe de apostelen dit regelden, Als de apostelen dit inderdaad zo regelden, dan zou ik geen goed argument weten om van deze 'stijl' van leiderschap af te wijken.<br /><br />Als priester in een Anglikaanse kerk vind ik het bovendien een mooi idee dat een bisschop die in een traditie van 2000 jaar staat, me inzegende ;-)<br /><br />Maar vergun me eerst nog iets over de Didache te plaatsen voor ik verder ga. Morgen of zo.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/18406682372258880375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2585900610999826050.post-47124066944274307232010-05-23T01:28:36.399+02:002010-05-23T01:28:36.399+02:00Voorlopig haal je in je serie over apostolische su...Voorlopig haal je in je serie over apostolische successie alleen nog maar vroege kerkvaders aan. Het lijkt me logisch dat er toen meer noodzaak was voor sterk en gezaghebbend hiƫrarchisch leiderschap dan tegenwoordig, met het oog op dat de kerk haar visie op bepaalde dingen nog niet zo duidelijk had als na verschillende concilies die later zouden plaatsvinden en na het vaststellen van de canon. Het risico op dwaalleren door het optreden van mensen die niet geworteld waren in de Joodse Schrift en het christelijke denken (voor zover dit al ontwikkeld was) was in het vroege christendom groot.<br /><br />Tegenwoordig is sterk leiderschap nog steeds belangrijk en nodig in de kerk, maar dat hoeft mijns inziens niet in de vorm van een hiƫrarchische kerkstructuur op basis van apostolische successie. Ondertussen hebben we na 2000 jaar een kerktraditie opgebouwd waarin we kunnen ontdekken wat tot de kern van het christelijk geloof behoort en waarop niet ingebonden zou mogen worden (toegegeven dat er een hoop grijze gebieden zijn en dat er ook nieuwe problemen naar voren komen). Tegelijkertijd zien we dat er onder kerkleiders die in de apostolische successie-kerken zitten ook veel leiders zitten die kernpunten van het christelijk geloof loslaten, terwijl er bijv. onder vrije kerken goede leiders opstaan zonder dat ze door iemand in de lijn van de apostolische successie de handen opgelegd hebben gekregen.<br /><br />De kern van mijn verhaal is dat de apostolische successie een middel was om het christelijk geloof op het rechte pad te houden, maar dat dit nu niet per se noodzakelijk is als de kerktraditie en de Schrift maar in het oog gehouden worden door leiders (maar natuurlijk ook gewone mensen) binnen de kerk - of ze nou in de lijn van apostolische successie zitten of niet.<br /><br />Los hiervan: ik kan me van mijn theologieopleiding nog vaag iets herinneren dat de lijn van apostolische successie helemaal niet zo duidelijk te traceren is als kerken die leiderschap door apostolische successie voorstaan doen voorkomen (maar ik kan het mis hebben). Is deze lijn wel ononderbroken geweest en is dit in jouw standpunt van belang: zie je apostolische successie ook als een overdracht van iets geestelijks (noem het een zalving) dat van persoon tot persoon vanaf de eerste apostelen is overgedragen?<br /><br />Als je deze punten nog in latere blogs hierover wilt aanhalen zie ik het vanzelf wel. Ik ben in elk geval benieuwd naar je visie op deze punten.Jaapnoreply@blogger.com